Förvalta dina Jerseypund


Dagens inlägg kommer att handla om pengar. Det sista man vill är ju att stå utan pengar när det är fem dagar kvar på språkresan. Tro mig, jag provade när jag var 14, men mamma, pappa och STS räddade mig med en expressöverföring. Här kommer två olika sätt att ta med sig pengar på och ett tips om något skulle gå fel.

* Bankkort vet du hur det funkar va? ;-) Trots det kan det vara klokt att ta kontakt med er bank och fråga dem hur just ditt kort kommer att funka på Jersey. VISA, Mastercard och Maestro kan funka olika bra i utländska automater och dessutom kan det finnas en spärr på hur mycket du får ta ut på kortet under en viss tidsperiod. Den spärren bestämmer dina föräldrar över och i fall ni behöver justera den till en mer shoppingvänlig nivå, så är det bäst att göra det innan resan. Jag har sett elever smått desperata för att "pengarna är slut på kortet", fast det bara varit spärren, som varit inställd på "svensk vardag".

Fördel:
Du slipper stora summor kontanter i plånboken.
Nackdel: Varje uttag kostar pengar. Kolla med din bank hur mycket. Kortet/automaten kan strula.
Tips: Bankomat kallas "cashpoint", "hole in the wall" eller "ATM"

* Kontanter kommer du förstås bära med dig ibland, men att bära med sig stora summor eller hela reskassan är en onödig risk. Det är dock en väldigt bra idé att ha med sig lite kontanter för de första dagarna. Du kanske vill köpa en chokladbit innan du hittat din första bankomat eller fått din första utbetalning från fickpengservicen. Ska du dessutom köpa busskort de första dagarna behövs kontanter till detta.

Fördel:
Lätt att handla var som helst
Nackdel:
Lättare att bli bestulen
Tips: Växla gärna pengar på hemorten, så slipper du köerna på flygplatsen, alternativt kom i god tid till flygplatsen, så att pengarna är färdigfixade när vi ska träffas.

* Skulle pengarna ta helt slut kan dina föräldrar kontakta STS huvudkontor och göra en engångsöverföring. Detta kan även göras via banken, men om du behöver pengarna snabbt, så är det billigare att gå genom STS (se sid. 13 i ABC-boken)

Kommentarer
Postat av: Ida

Hur mycket ungefär behöver man ha med sig för Paris? Tänkte på om man var tvungen att betala maten där oxå?

2011-05-10 @ 20:38:37
URL: http://jerseyistheshit.blogg.se/
Postat av: Emma

För mat och lokala resor i Paris rekommenderas 1200:- för hela 3-dagarsperioden.

2011-05-10 @ 21:07:59
URL: http://jerseyinjune.blogg.se/
Postat av: lina

Hej! :D

jag ska t jersey(inte samtidigt som du åker) men iallafall, du har säkert fått frågan innan, men skulle inte du kunna lägga göra ett inlägg om vad man får göra där nere, eller vad man KAN göra? :D

roliga saker, intressanta saker osv! vore toppen, är jättenyfiken och taggad inför tre veckor där!

2011-05-11 @ 21:02:06
Postat av: Emma

Hej Lina!



Super att du är taggad. Det är jag också. Det finns så mycket roligt att göra på Jersey att det blir svårt att klämma in i ett inlägg. I dag skriver jag om Banana Boating, som jag hoppas att du passar på att pröva. Jag kommer att berätta om fler aktiviteter allt eftersom, såväl inkluderade aktiviteter som Explorer Pass-aktiviteter. Dessutom ska jag försöka hinna tipsa om andra aktiviteter man kan hitta på ihop med gruppen, men det är bara 41 dagar kvar, så en del får nog berättas från Jersey när vi är där.



Vilket datum åker du?

2011-05-12 @ 17:44:05
URL: http://jerseyinjune.blogg.se/
Postat av: lina

okejtack! :D

jag åker den 10juli tror jag! :)

2011-05-17 @ 14:58:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0